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Bachelorstudiengang Wirtschaftsberatung

Studiengangsleitung: FH-Prof. Mag. Dr. Martin Pittner, MA

 

Forschungsschwerpunkte

 Konsum- und Verhaltensforschung

  • Werbewirkung von furchtinduzierender Werbung
  • Nachhaltigkeitskommunikation und Konsumethik (Green Communications)
  • Psychologische Strategien und Corporate Social Responsibility / Konsumverhalten
  • Umwelt- und Medienpsychologie

Brand Management

  • Markenreputation und nachhaltige Kommunikation
  • E-Branding

Electronic & Mobile Marketing

  • Werbewirkungsmessung von Mobile Formaten / Start-ups
  • Multi-Screen-Nutzung
  • Influencer Marketing und Visual Communication

Publikationen

2017

Pittner, M. (2017). Consumer Segment LOHAS. Nachhaltigkeitsorientierte Dialoggruppen im

Lebensmitteleinzelhandel. Springer Essentials. Wiesbaden: Springer Gabler

2015

Pittner, M. (2015). Media Coverage of private brands in the ecological segment. In: International Journal of

Arts and Sciences, 8(4), 441–448. Available online:

http://www.universitypublications.net/ijas/0804/html/V5NA236.xml

2014

Pittner, M. (2014). Green Marketing - a qualitative study on sustainable consumption in the Austrian food

retailing. International Journal of Arts and Sciences, 7 6), 607-–618. Available online:

http://www.universitypublications.net/ijas/0706/html/V4NA237.xml

Pittner, M. (2014). Strategische Kommunikation für LOHAS. Nachhaltigkeitsorientierte Dialoggruppen im

Lebensmitteleinzelhandel. Schriftenreihe der FHWien der WKW. Wiesbaden: Springer Gabler. doi:

10.1007/978-3-658-05191-4

Pittner, M. (2014). Strategische Kommunikation im Lebensmitteleinzelhandel für an „grünen“ Werten

orientierte Marktsegmente am Beispiel der Dialoggruppen LOHAS - Lifestyles of Health and

Sustainability. PhD Dissertation, Departement of Communication, University of Vienna, Vienna, Austria.

2010

Pittner, M., Rothmaier, S., & Zoebl, N. (2010). Furchtappelle in der Werbung, Don't drink and drive! Eine

experimentelle Studie zur Sinnhaftigkeit von furchtinduzierender Werbung als verkehrspsychologisches

Instrument zur Einstellungs- und Verhaltensänderung. Vienna: Facultas.

Pittner, M., & Grether, V. (2010). Mediale Konstruktionen der Krisenopfer: Am Beispiel von Armen. Eine

Studie zu Narrativität im Print-Journalismus. Study in the Research Seminar by H. Haas & B. Huber.

Departement of Communication, University of Vienna, Vienna, Austria.

2009

Bobolik, P., Siller, H., & Pittner, M. (2009). Entstehungsprozess einer wissenschaftlichen Arbeit. In C.

Hienerth, B. Huber & D. Süssenbacher, D. (Eds.), Wissenschaftliches Arbeiten kompakt. Bachelor- und

Masterarbeiten erfolgreich erstellen (pp. 55–74). Wien: Linde.

2008

Pittner, M. (2008). Aufbau von Bekanntheit und Sympathie durch strategische Kommunikation.Am Beispiel

des Modelabels ulliKo. Master-Thesis, Departement of Communication, University of Vienna, Vienna,

Austria.

1998

Pittner, M. (1998). Das Image von Inline-Skatern. Master-Thesis, Departement of Psychology, Karl-

Franzens-University Graz.


Konferenzbeiträge und Vorträge

2017

Pittner, M. / Kolar, G. (2017). Factors influencing the attitude towards organic private labels in

sustainability-oriented target groups. Presentation at the 18th congress of the European Association of

Work and Organizational Psychology, Dublin, Ireland, 17 - 20 May 2017.

2016

Pittner, M., & Kolar, G. (2016, September 18-22). Einflussfaktoren auf die Einstellung zu Bio-Eigenmarken

und Lebensmitteleinzelhändlerln. Presentation at the 50th Conference of the German Society for

Psychology, Leipzig, Germany.

Pittner, M. (2016, March 21-23). Zusammenhang zwischen der Ambiguitätstoleranz von Konsumenten und

deren Informationsverhalten beim Kauf von umweltfreundlichen Produkten. Presentation at the 58th

Conference for experimental psychologists (TEAP), Heidelberg, Germany.

2015

Pittner, M. (2015, May 20-23). CSR communication and credibility. Presentation at the 17th congress of the

European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway (Beitrag unter 850 „Oral- and

Poster presentations“ für die “Best Scientist – Practitioner Oral presentation EAWOP 2015″ nominiert).

Pittner, Martin (2015, April 20). Media Coverage of private brands in the ecological segment. Presentation

at the International Journal of Arts and Sciences (IJAS) Conference, FHWien University of Applied

Sciences of WKW, Vienna, Austria.

Pittner, M. (2015, March 8-11). Persönlichkeitsaspekte von nachhaltigkeitsorientierten Zielgruppen

(LOHAS). Presentation at the 57th Conference for experimental psychologists (TEAP), University of

Hildesheim, Germany.

Kolar, G./Pittner, M. (2015, March 8-11). Wirkung von Furchtappellen in der Werbung. Presentation at the

57th Conference for experimental psychologists (TEAP), University of Hildesheim, Germany.

2014

Pittner, M. (2014, September 21-25). Zusammenhang zwischen Persönlichkeitseigenschaften von

Konsumenten und deren Einstellung zu CRS/CrM. Presentation at the 49th Conference of the German

Society for Psychology, Bochum, Germany.

Pittner, M. (2014, July 8-13). Values-based sustainability communication targeting LOHAS – Lifestyles of

Health and Sustainability. Presentation at the 28th International Congress of Applied Psychology (ICAP),

Paris, France.

Kolar, G., Pittner, M., Rothmair, S., & Zoebl, N. (2014, July 8-13). Don’t drink and drive – Fear Appeals in

Advertising. Poster Presentation at the 28th International Congress of Applied Psychology (ICAP), Paris,

France.

Pittner, M. (2014, April 10). Green Marketing – a qualitative study on sustainable consumption in the

Austrian food retailing. Presentation at the International Journal of Arts and Sciences (IJAS) Conference,

Vienna, Austria.

2013

Pittner, M. (2013, April 8-19). International Negotiation Intensive Project, EU Lifelong Learning

Programme: Negotiation in a global context. Invited lecture at the Ecole de Management de Normandy

(EMN), Caen, France. Lehrkonzept einsehbar im Atlas der guten Lehre (BMWFW) – www.gutelehre.at

2012

Pittner, M. (2012, April 16-27). International Negotiation Intensive Project, EU Lifelong Learning

Programme: Crisis Communication in an International Setting. Invited lecture at the Ecole de

Management de Normandy (EMN), Caen, France. Lehrkonzept einsehbar im Atlas der guten Lehre

(BMWFW)

Pittner, M. (2012, March 23). Moderne Medien im Verkauf [New Media in Sales]. Panel discussion at the

4th Verkaufskongress (VBC) with M. Krammer (Orange Austria), T. Deutschmann (update software AG),

C.T. Rettinger (Samsung) & M. Kienberger (Google Austria), Austrian Economic Chambers of Commerce,

Vienna, Austria.

2011

Pittner, M. (2011, June 3-5). LOHAS – nachhaltig bessere Geschäfte?! Invited lecture at Sustainovation -

Nachhaltigkeit als Motor für Innovation, Modul University Vienna, Vienna, Austria.

Pittner, M. (2011, April 26-May 6). International Negotiation Intensive Project, EU Lifelong Learning

Programme: Crisis Communication. Invited lecture at the Ecole de Management de Normandy (EMN),

Caen, France. Lehrkonzept einsehbar im Atlas der guten Lehre (BMWFW)

Pittner, M. (2011, March 15-18). CSR and the future of ethical consumption. Presentation at the

International Business Days, Rotterdam, Netherlands.

Pittner, M. (2011, January 11). Nutzen und Kosten von Social Media für Marketing und Vertrieb. Invited

lecture at XING Marketing Communications Austria Event, Verlagsbuchhandlung MANZ am Wiener

Kohlmarkt, Vienna, Austria.

2010

Pittner, M. (2010, April 19-22). Ethical Consumption and Green Marketing. Invited lecture at the

International Week at Vilnius Gediminas Technical University (VGTU), Vilnius, Lithuania.

2009

Pittner, M. (2009, November, 16-19). Public Relations. Invited lecture at the International Week at the

Ecole de Management de Normandy (EMN), Caen, France.


Fachhochschule Wiener Neustadt für Wirtschaft und Technik GmbH

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